دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)
آنچه پیش روست، بحث کوتاهی است درباره نورپردازی شهری و مناسبتهای آیینی که میتوانید متن کامل آن یادداشت را در سایت معمارنت (سایت بررسی معماری و شهرسازی معاصر ایران) و در اینجا ملاحظه فرمایید:
در
طراحی فضای شهری مطلوب و ایدهآل عناصر مهمی تأثیرگذار است و در این راستا
نور از جمله عناصری است که در کیفیت و جلوه بصری، خصوصاً سیمای شبانه
ابنیه و فضاهای شهری بسیار مؤثر است، به طوری که از دیرباز همواره چگونگی
تعامل ابنیه و بافت شهری با نور طبیعی مورد توجه بوده و اغلب بناهای سنتی
نسبت و رابطة صحیحی با آن داشته است. امروزه با توجه به تغییرات بوجود آمده
در شیوه و ساختار زندگی جوامع و جریان داشتن بخش اعظمی از فعالیتها و
کارکردهای محیطهای انسانی در ساعات شبانه، استفاده از نور مصنوعی در غیاب
نور روز امری اجتناب ناپذیر می نماید. از طرف دیگر به دلیل گوناگونی مصارف
این دسته از عناصر شهری، رفع کلیه نیازها و در عین حال پرهیز از آشفتگی
بصری در محیط، امری دشوار بوده و نیاز به برنامهریزی و تفکر فراوان دارد.
به طور کلی طراحی سیستم روشنایی در شهرها به این دلایل صورت می پذیرد:
تأمین روشنایی فضاهای فعالیت، تأمین روشنایی گذرها، ایجاد نور تزیینی.
زنده نگه داشتن فضاهای شهری و زیباسازی بیشتر آنها در شب، مستلزم تأمین روشنایی بهتر و بیشتر فضاهای شهری است. در بسیاری مواقع نصب تعداد زیاد منابع نوری، ارزش بصری بیشتری را نمیآفریند. به عبارت دیگر، امروزه مسأله تهیه و تامین نور نیست، بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری مساله اصلی است. در دنیای امروز نورپردازی یک فن، علم و هنر است و با آنچه فعلاً در کشور ما روشن کردن برای دیده شدن تعریف می شود، بسیار متفاوت است و بهره گیری از آن، برای بازآفرینی هویت شهری، توسعه کارآمد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فراغتی شهر و تقویت حیات مدنی و سرزندگی شبانه شهر، ضرورتی غیر قابل انکار است که البته ضرورت این بازآفرینی در نسبت آن با مفهوم سیاحت و گردشگری معنای ژرفتری مییابد.
تصویر1و2 : نورپردازی در فضای عمومی
آن چه در این بین متوجه مسئولان شهری است نورپردازی حریم عمومی موجود در فضاهای شهری است که نوعاً قابل استفاده برای تمام افراد جامعه بوده، از آن به عنوان اماکن و فضاهای عمومی یاد می شود که از جمله این فضاها میتوان به پیادهراهها، میادین، فضاهای سبز، بوستانها، ابنیه تاریخی، بقاع متبرکه و ... اشاره نمود که با نوع طراحی و نحوة ابراز بصری خویش، ضمن تأثیرگذاری بر ابعاد روحی و روانی افراد جامعه، بیانگر هویت فرهنگی و تاریخی آن نیز خواهند بود. ساختار فرهنگی و اصیل کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در پی ابراز و جلوة خویش در مکانهای عمومی و به مناسبتهای مختلف تاریخی و مذهبی است که یکی از ابزارهای نیل بدین مقصود نورپردازی صحیح و اصولی است. آداب نورپردازی در ایامی خاص همچون موسم اعیاد، جشنها و سوگواریها، مسالهای است که در صورت یافتن راهکارهای مفید، می توان از نتایج آن در تمام ایام خاصِ آتی استفاده نمود. اگرچه خود جوش بودن بخش اعظم نورپردازی ها و اجرای آن توسط خود مردم در اعیاد و مناسبت های مذهبی، ویژگی مهمی برای آن تلقی می شود، اما در هر صورت ساماندهی و ارائه الگوهایی برای نظم دادن به این رفتارها مانند هر رفتار عمومی در شهر، می تواند مفید و لازم بوده و نهایتاً به زیبایی بیشتر این جشن ها و یا جلوگیری از بروز بعضی بی نظمی ها و معضلات و یا خطرات برای شهروندان منجر گردد.
باید توجه داشت در مسیر طراحی نورپردازی این فضاها اهداف بسیاری مدنظر است که از جمله مهمترین آنها عبارتند از: ارائه الگوی یکپارچه برای نورپردازی در مناسبتهای ملیمذهبی، ارج نهادن به مناسبتها با نورپردازی، ایجاد مناظر زیبا و شاد در شب اعیاد، ترغیب شهروندان برای حضور در جشنها، ایجاد حس مشارکت و همبستگی بین شهروندان در جشنها و کاهش هزینههای اجرای نورپردازی در مناسبتها.
از جمله متغیرها و شاخصهای موثر در یافتن راهکارهای مناسب نورپردازی این مکانهای عمومی، میتوان به این موارد اشاره داشت: نوع و موقعیت مکان، درجة اهمیت و اعتبار مکان، میزان مراجعه کنندگان و نوع کاربران، مساحت و زیربنای آن، نوع کاربری و سرویس دهی، نوع مناسبت، نوع لامپ و چراغ و سیستم نورپردازی استفاده شده، میزان برق مصرفی، امکانات و تکنولوژی قابل استفاده در تجهیزات، هزینة تجهیزات و .... . همچنین عواملی مانند شدت نور( پرنوری یا کم نوری)، رنگِ نور(رنگهای متنوع و شاد برای ایام شادی و عدم تنوع رنگی برای موسم سوگواری)، حرکت و رقصِ نور(خصوصاً در ایام اعیاد) از جمله عوامل تأثیرگذار در القاء حس غم و یا شادی خواهد بود که البته چارچوب و نحوة تقرب به این عوامل نیازمند بحث و مطالعات جدی است که استفاده از تجارب دیگر کشورها در این زمینه می تواند کارگشا باشد. در کنار این عوامل از مفاهیم و عناصر دیگری نیز در جهت القاء فضای شاد یا حُزن آلود می توان بهره برد. موسیقی، آب، رنگ، حرکت، شکل و .... از جمله مفاهیم قابل ترکیب با نور در نورپردازی است. در مورد ابنیه تاریخی و آیینی باید در نظر داشت که نورپردازی این بناها با توجه به هویت، بافت تاریخی و بافت های مجاور طراحی شده باشد. مواردی چون قدمت، سبک معماری، مصالح ساختمانی و دیگر خصوصیت کالبدی بنا و بناهای همجوار در این روند مورد توجه قرار می گیرند.
تصویر3و4 : نورپردازی نمای ابنیه باارزش و قدیمی
اما در این میان، نباید از اثرات سوء و زیانبار نورپردازی غیرحرفه ای و نادرست غفلت کرد. با نفوذ لامپهای رنگارنگ در بین زندگی شهرنشینان این وسیله جزو لاینفک زندگی شده است. دیگر از اثرات آلودگی نوری فقط نمی توان به تخریب طبیعت آسمان شب اشاره کرد و دیگر زمان آن گذشته است که تنها منجمان از وجود آن در تنگنا باشند، چرا که به دلیل استفاده بیش از اندازه و دور از نیاز انسانها از نور مصنوعی، دیگر باید اثرات مخرب آن را بر روی روان، اعصاب و سلامت فیزیکی انسانها تحقیق و به عموم مردم گوش زد کرد. بدین ترتیب نحوة نورپردازی فضاهای داخلی بناها و محیط بیرونی از جملة دغدغههای امروزینِ طراحان معاصر است.
از جمله عوارض و پیامدهای عمومی نورپردازیِ غیراصولی در اماکن عمومی، آلودگی نوری، خیرگی[1] نور، مصرف بالای انرژی برق، به هم ریختگی سیمای شهری و ... است که متأسفانه امروزه از جمله امور قابل مشاهده در اغلب کشورها است. چنان چه این نورپردازیِ نادرست به بهانه ایام و مناسبتهای خاص صورت پذیرد، می تواند علاوه بر عوارض مذکور، در جهت عکس هدف و منظور پاسداشتِ موعدی خاص حرکت کند و نتایج روانی نامطلوبی داشته باشد. به منظور رفع ناهنجاریهای مورد نظر در این مکانها و در ایام خاص با توجه به حجم نسبتاً بالای چراغها و لامپهای مورد نیاز در چنین نورپردازیهایی، علاوه بر توجه به ضوابط و استانداردهای موجود در این زمینه، می توان از لامپهایی مانند لامپهای کم مصرف[2] و سیستمهایی مانند سیستم LED و فیبرنوری[3] ، انرژیهای خورشیدی، سنسورها و سیستمهای هوشمند[4] بهره برد تا ضمن به حداقل رساندن مصرف انرژی، به نکات مربوط به ایمنی محیط زیست نیز توجه شود.
تصویر5و6: نورپردازی درخت و آلاچیق با LED
[1]. خیرگی یا چشمزدگی زمانی رخ می دهد که اشعه مستقیم نور لامپ با شدت زیاد در محور دید رانندگان و عابرین قرار گیرد. خیرگی از مسائلی است که در طراحی روشنایی به خصوص روشنایی معابر باید از وقوع آن جلوگیری کرد.
[2]. در چند سال گذشته تولید و استفاده از لامپهای کممصرف نیز رواج زیادی پیدا کرده است. این نوع لامپها که از لحاظ شکل و اندازه شبیه لامپهای رشتهای هستند، حدود هشت برابر بیشتر از لامپهای رشتهای عمر میکنند. اگر چه قیمت آنها نسبت به بقیه لامپها بیشتر است، اما با توجه به عمر زیاد و مصرف کمیکه دارند، بهویژه برای مصرفکنندگانی که بیشتر از هزار کیلووات ساعت در ماه مصرف میکنند، مقرون به صرفهتر هستند. آزمایشهای انجام شده روی لامپهای کممصرف نشانگرآن است که این لامپها یک پنجم لامپهای رشتهای انرژی الکتریکی مصرف میکنند.
[3]. LED مخفف Light Emitting Diodes میباشد و به معنای دیودهای نورافشان است. در این سیستم نورپردازی، مصرف انرژی برق بسیار پایین است. این تکنولوژی جدید یکی از مهم ترین گزینه های نورپردازی است که استفاده از آن در کنار سنسورهای حرکتی بهترین گزینه است. از جمله مزایای محصولات این سیستم می توان به وزن کم، حجم کم، مصرف برق بسیار اندک، طول عمر بیشتر، نور لیزری، تنوع رنگ زیاد، ماندگاری رنگها در برابر تابش آفتاب و .... اشاره نمود. در سیستم فیبر نوری، نور در دستگاه مولدی تولید و برای خروجیهایی ارسال میگردد. انتقال به وسیلة رشتههای فیبر نوری صورت میگیرد و به دلیل عدم وجود جریان برق در رشتههای فیبر نوری، سیستم مناسبی جهت روشنایی محیطهای مرطوب است.
جذابیت های برق
(1414)
در ستایش معماری
(1044)
تکنیک های نورپردازی، مهندسی روشنایی
(273)
فکر اقتصادی، کارآفرینی
(182)
تکنولوژی های روز دنیا
(4588)
504 لغت آیلتس IELTS(ضروری برای همه دانشجویان)
(196)
شرط پیشرفت+مدیریت زمان و انرژی
(777)
اطلاعات علمی ساده و خلاصه
(90)
خلاقیت های ناب ناب
(2463)
کافه کتاب،فرهنگ و ادبیات
(81)
هایلایت
(717)
رسانه (ایران، بین الملل)
(279)
خنده های رنگی رنگی
(1344)
دیدنی های تو دل برو
(1662)
آرامش بخشی
(318)
دیالوگ های ماندگار
(36)
وقایع و تصاویر تاریخی جذاب، گردشگری
(304)
ویرایش نشده ها
(3)
معرفی نویسنده و مدیر وبلاگ
(46)
POWERED BY MIHANBLOG.COM
Theme is created by: www.DesignDisease.com